onsdag 17 mars 2010

Viktigt att ha kul!

Jag tror att det är oerhört viktigt att en barnkyrka är en plats där barnen har roligt! En plats de längtar till varje söndag. Barn drivs ju inte på samma sätt som vuxna av att man borde, är skyldig till eller att man har ansvar m.m. Man drivs helt enkelt mest av två saker 1) Jag gör det för att jag har blivit tillsagt att göra det 2) Jag gör det för att jag har roligt! Det är min helt ovetenskapliga och enkla analys av barnens drivskrafter.

När barnen har roligt är de öppna för den andliga biten på ett helt annat sätt. De lyssnar, de är med i tankarna och längtar inte till någon annan plats. I SOS Kids har vi tre punkter vi vill ha med i varje möte

1) En tid för att bara ha kul

2) En tid för att lyssna till undervisning

3) En tid för att be och lovsjunga.


I söndags varierade vi tävlingarna genom att bara köra Playstation 2 med barnen. Jag har köpt in ett barnspel där man kan tävla mot varandra! Det gillade grejen, helt klart! Jag tycker om att variera med jämna mellanrum så att barnmötena inte är allt för förutsägbara utan innehåller överraskningar

Tack också till dagens ordningsvakt Diego (bilden)! Hans närvaro hjälpte mycket och han satt med och tog hand om de som var lite bråkiga. Tack Diego! (För övrigt har vi en "bitter" ;) fejd när det gäller fotboll. Diego är Barcelona-fans medan jag har Real Madrid i mitt hjärta! Men det gick att samarbeta ändå....! Haha! Gillar dig Diego!)

Vi var 14 barn i söndags och förutom att vi såg en bit på Jesusfilmen för barn så undervisade jag om Stefanus! Tuffingen som bad Gud förlåta dem som gjorde honom så illa! Där kan vi lära oss mycket!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar