onsdag 23 september 2009

Bibel till dina Barn! Tips 2

Här kommer nästa bibeltips för barn. Denna gång vill jag "promota" Seriebibeln, en klassiker som har funnits länge, länge. Jag kommer ihåg att jag läste den mycket när jag var yngre och har bara goda minnen av den. En mycket bra idée att göra Guds ord lättare att förstå för barn.

Seriebibeln är anpassad för lite äldre barn. Jag tror att barnen behöver vara minst 7-8 år för att ta till sig den och kunna läsa den själva och att den kan vara intressant ända in i yngre tonåren. Seriebibeln är som namnet säger uppbyggd i serieformat. Själva teckningarna känns lite gamla nu men det är i färg och fungerar fortfarande.

Här följer en text tagen från nätet angående Seriebibeln...

"Seriebibeln började utges i Sverige 1967. Redan vid starten väckte den stor uppmärksamhet och både Expressen och Aftonbladet ägnade sina löpsedlar åt händelsen. På Expressens löpsedel kunde man läsa "Jesus slår ut Fantomen". Ändå var den ringa begynnelsens dag ganska blygsam. Seriebilderna kom ut som små lösa tidningar om fyra sidor. De kallades "Veckans bibelbilder" och avsikten var att man skulle ge barnen en tidning varje vecka. Efter en tid häftades bladen samman och blev små böcker om cirka 150 sidor vardera. Dessa fick namn efter huvudakligt innehåll exempel "Jesu liv". Sex böcker gavs ut.Även om dessa serieböcker inte slagit ut Fantomen kan vi konstatera att det under åren tryckts mycket stora upplagor av dessa och de har nått tusentals barn. Dessa böcker finns nu samlade i en samlad bok "SERIEBIBELN".Seriebibeln utges av Ungdomsmissionens Vänner som har till uppgift att stödja kristet barn och ungdomdarbete. Föreningen har gett ut Seriebibeln på alla nordiska språk inklusive Färöarna och serieböcker på Ryska.

SerieBibeln kan du bland annat köpa på Ord & Ton för 128 kr.
Seriebibeln får en 5 av 5 möjliga. Jag har inte sett ett bättre allternativ för åldrarna 8-12 år.

1 kommentar: