onsdag 2 juni 2010

Rapport: Barnfestival i Same!








Långt uppehåll här på bloggen. Orsaken? En missionsresa till staden Same i Tanzania! Det har varit fantastisk kul, fruktgivande, lärorikt och helt enkelt riktigt bra!


Tillsammans med lokala barnledare gjorde vi en barnfestival vid sidan av den stora vuxenfestivalen i Same. Ca: 200 meter från stora scenen hade den fantastiske Peter Almqvist fixat en scen och ljud så att vi samtidigt som den stora festivalen kunde ha en barnfestival. Tanken föddes när vi såg statistiken över Tanzanias befolkning. 43 % är mellan 0-14 år! Tiden innan resan så hade jag, Jenny och 6 stycken av barnen i SOS förberett oss på att nå barnen i Same. Barnen övade dans, skrev egna korta vittnesbörd, bad varje kväll, fastade (inga sötsaker på en vecka) och var superinspirerade inför uppgiften. Vi försökte göra allt så som de vuxna gör så vi valde en teamledare och övade på ledet, teamsamling och teamregler! Jenny har redan berömt barnen i sin blogg och jag instämmer. Det var fantastiska! Onåddafolkmissionärer innan de ens är tonåringar!

Vi tog hand om fyra barnfestivalmöten. Vi blandade sång, dans, hejaramsor, tävlingar och clowner. De lokala teamet bidrog med draman, sång och dockteater. Jag fick förmånen att predika för barnen och det var makalöst roligt. De flesta satt och lyssnade till budskapet om att de är älskade av Jesus och att han bryr sig om dem. Vi predikade bland annat om Jairos dotter, ett barn som hamnade i stora problem, korsfästelsen, den förlorade sonen och uppståndelsen När jag sedan i slutet frågade vilka som ville ha Jesus som vän och räddare var det hundratals barn som räckte upp sina händer och bad en klar och tydlig frälsningsbön med oss. Totalt var det minst 500 barn på plats nära scenen och säkert ytterligare 200 som rörde sig i utkanterna samt kom och gick.

Detta var första gången som jag och Jenny fick förmånen att göra något liknande utomlands. Vi lärde oss massor och det var fruktgivande! Mission SOS växer på alla fronter! Nu vill vi även vinna den allra yngsta generationen för Jesus! (Någon gång ska jag blogga om mina tankar angående barn och frälsning)
Tack Jesus! Ta hand om barnen i Same! Låt dem växa upp med dig som Vän & Räddare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar