tisdag 1 februari 2011

Jeremia 1:5

I Jeremia 1:5 säger Gud till Jeremia att "Innan jag formade dig i moderlivet utvalde jag dig, och innan du kom fram ur moderskötet helgade jag dig. Jag satte dig till en profet för folket"


Spännande! Gud tänkte på och formade Jeremia i mammas mage. Om Gud tänker på ofödda barn ska även vi göra det och inte abortera bort det som Gud håller på att forma i mammornas magar....låter inte det vettigt? 

Sitter på jobbet och längtar hem till min fru och mitt hus...och min inneboende norman!

2 kommentarer:

  1. Ska man bortse från att alla som har förmåga att bli gravida, och blir det, kanske inte är lämpade att föda barn?
    Det blir ju fel om modern till barnet har tex drogproblem eller sjukdomar som direkt kan påverka fostret redan innan det ens har kommit ut till världen... Eller?
    I annat fall kan i och för sig homosexuella och andra som inte kan få egna barn adoptera om föräldrarna själva inte kan ta hand om barnet. Tror väl i och för sig inte att så många kvinnor är sugna på att gå igenom en graviditet med enda argumentet att Gud ska ha påstått någonting till någon Jeremia för några tusen år sedan. Vem är Jeremia? Vem hörde samtalet? Vem berättade för vem som berättade det för någon annan som skrev ner det i något som senare skulle komma att skrivas om, översättas om, formuleras om och nytryckas i en bok för att folk tusen år senare ska läsa det och se det som en sanning utan modifikation?

    SvaraRadera
  2. Andreas. Jag övervägde att skriva ovanstående i ett mail istället, men nu blev det här eftersom det var här det stod.
    Frågeställningarna är inte bokstavligt menade, som du säkert förstår. Jag blir måhända en smula provokativ, men det är bara för att jag blir intresserad av dina tankar och hur tankarna kan se ut utan bibelreferat. Kanske platsar detta bättre i en mailkonversation trots allt.
    Solsken!
    /Helena

    SvaraRadera